راهبند اتوماتیک پارکینگ و راه بند الکترونیکی گیت ورودی پارکینگ با برندهای مختلف میباشند که از جمله انواع راهبند ساخت ایران میتوان از راهبند سیماران و راهبند اوژن و راهبند الکتروپارس و راهبند بام بین بعنوان راهبند ایرانی نام برد.
راهبند فک و راهبند بتا و راهبند فادینی و راهبند لایف و بنینکا و بی اف تی و راهبند وی تو و راهبند گلدن گیت و یونیورسال و کامه و راهبند زومر آلمان و راشا و راهبند جنیوس و… نیز در بازار ایران حضور دارند.
راهبند اتوماتیک پارکینگ به صورت راهبند ستونی و آکاردئونی ( راهبند کشویی )و … میباشند.
انتخاب راهبند اتوماتیک و انواع راهبندها
انتخاب راهبند اتوماتیک با توجه به نوع کاربرد به راهبند : بازویی، راهبند ستونی (بولارد)، راهبند بلوکر، راهبند نیزه ای، راهبند کشویی، راهبند نفررو تقسیم بندی می گردد.
- راهبند بازویی: راهبند بازویی به دو دسته بازوی ساده و راهبند های بازو شکسته تقسیم بندی شده اند. این راهبندها برای مکان های پر تردد مانند پارکینگ های عمومی، مجتمع های تجاری اداری و مسکونی و فروشگاه ها با توجه به قیمت مناسب و سهولت نصب، قابلیت تردد بالا و عمر طولانی و بکار گیری بهترین قطعات و گارانتی طولانی بسیار مناسب است. انتخاب راهبند اتوماتیک
این نوع راهبند با توجه به ارتفاع ۱۱۷۰ میلی متری و فلاشر روی بدنه و روی بازو دید مناسبی را برای راننده ها ایجاد می کند.
این راهبند ها با طول های مختلف ۲ و ۳ و ۴ و ۶ متری عرضه می گردند.
- راهبند بازو شکسته: مشابه راهبند های بارویی ساده می باشد با کاربری برای مکان های سقف دار
- راهبند های نیزه ای: این نوع راهبند ها با کاربرد امنیتی به منظور منهدم کردن لاستیک خودروهای سبک و سنگین طراحی شده اند با قابلیت باز دارنده. برای بکارگیری مراکز نظامی، تجاری اداری و مسکونی دارای حساسیت امنیتی مورد استفاده قرار می گیرد.
- راهبند های نفررو: راهبند های نفر رو جهت کنترل تردد افراد در مکان های اداری و تجاری کار برد دارد . راهبند های نفررو به انواع راهبندهای سه شاخه ای، راهبندهای لولایی راهبندهای کشویی ،راهبند های گردان تقسیم بند ی می گردد.
- راهبندهای صفحه ای ( Road blocker )
این نوع از راهبندها شامل یک صفحه فولادی ضخیم می باشند که درون فنداسیون مخصوص به خود در داخل زمین کار گذاشته می شوند.
هنگامی که بخواهید مسیر عبور را مسدود نمایید، یک سیستم محرک هیدرولیک و یا الکترومکانیک صفحه را به سمت بالا حرکت داده تا به صورت مانع در برابر عبور وسایل نقلیه قرار بگیرد و کل مسیر رعبور را ببندد.
با توجه به ضخامت بالای صفحه متحرک این نوع راهبند، نیروی های ناشی برخوردهای شدید را به خوبی تحمل می کند.
بنابراین می توان از آن در ورودی مراکز حساس نظامی و سیاسی به منظور جلوگیری از وقوع عملیات خرابکارانه و تروریستی استفاده نمود.
- راهبند های کشویی: این مدل راهبند ها با بکارگیری از سیستم الکتروموتوری (شانه دنده ای) با قابلیت بازدارندگی متوسط، زمان باز شدن مسیر در این نوع راهبند با حساب عرض معبر متفاوت است.
- سیستم ضد برخورد راهبند اتوماتیک:
نحوه کار کرد این بخش از سیستم ضد برخورد راهبند به این شکل می باشد که زمان بسته شدن اگر اجسامی زیر میله دستگاه باشد از طریق سنسورهایی که در آن قرارداده شده مانع را تشخیص داده و میله بالا میرود تا به وسیله نقلیه، عابر و راهبند نیز آسیبی وارد نشود
چپ یا راست بودن راهبند:
در هنگام خرید راهبند با توجه به محیط نصب باید به سمت چپ و یا راست بودن راهبند توجه کنید تا به دردسر نیفتید.
البته در بعضی از انواع راهبند میتوان چپ و راست بودن را تنظیم نمود.
منظور از بوم تلسکوپی چیست؟
بسیاری از کمپانی ها بوم ها را به گونه ای میسازند تا چند متری بتوان به آن اضافه کرد.
به طور مثال شرکت سیماران راهبند با بوم تلسکوپی دارد. این بوم ۴ متر ثابت دارد و دو متر نیز درون پک وجود دارد که می توان روی آن ۴ متر پیچ نمود و اندازه بوم راهبند را به ۶ متر افزایش داد.
امکانات و قابلیتهای راهبند اتوماتیک پارکینگ:
راهبندها اغلب دارای ۲ عدد ریموت کنترل هستند و از مدارفرمان میکروپروسسور بهره میبرند،
این بدان معنیست که ورودیهای مختلفی روی آنها است.
شما میتوانید آنهارا به دوربین های پلاک خوان یا سیستم تگ RFID و یا اکسس کنترل مجهز کنید تا کاملا به صورت هوشمند جلوی افراد غیر مجاز را بگیرید،
در این سیستم شما اطلاعات پلاک مورد نظر را به سیستم ریدر میدهید،
ویا برای اشخاص تگ با فرکانس RFID در نظر میگیرید با این کار حتی میتوان آمار رفت و آمد را گرفت و محدودیت تردد در ساعاتی از شبانه روز قائل شد ویا حتی با اظافه کردن ریموت به تعداد دلخواه تردد را به خود کاربر واگذار کرد.
همچنین برای جلوگبری از تصادف با راهبند میتوان آنهارا به چشم الکترونیکی و فلاشر تجهیز کرد.
تفاوت راهبند هیدرولیک و الکترومکانیک
- راهبندهای الکترومکانیک :
- راهبند هیدرولیک :
نوع دیگر راهبندها که دارای سیستم محرک الکتروهیدرولیک می باشند به اختصار با نام راهبند هیدرولیک شناخته می شوند.
سیستم محرک در این راهنبدها شامل یک موتور الکتریکی، پمپ روغن، محفظه روغن و سیلندر هیدرولیک می باشد.
با روشن شدن موتور، پمپ روغن به حرکت درآمده و روغن را با فشار بالا از مخزن تخلیه و وارد سیلندر هیدرولیک می نماید.
با ورود و خروج روغن در سیلندر هیدرولیک، پیستون درون آن به سمت بالا و پایین حرکت می کند.
انتهای آزاد پیستون به کمک اهرم بندی به شفت خروجی متصل می شود،
و از سمت دیگر میله راهبند نیز از مرکز دوارن خود به شفت خروجی متصل می گردد.
بدین ترتیب حرکت پیستون درون سیلندر هیدرولیک به میله راهبند منتقل شده و نیروی لازم برای حرکت آن را تامین می کند.
راهبندهای هیدرولیک به علت استهلاک مکانیکی کمتر نسبت به راهبندهای الکترومکانیک، برای محل های پرتردد مناسب تر می باشند.
راه بندهای هیدرولیک را براساس ولتاژ تغذیه موتور می توان به دو گروه ۲۴ ولت و ۲۲۰ ولت تقسیم نمود.
مزیت عمده مدل ۲۴ ولت قابلیت افزودن باتری پشتیبان برای استفاده از راه بند در هنگام قطع برق می باشد.
از طرف دیگر تجهیزات ایمنی نظیر انکودر که برای جلوگیری از برخورد میله راهبند با وسایل نقلیه به کار می رود تنها در راهبندهای ۲۴ ولت قابل استفاده می باشد.
فتوسل (چشم ایمنی) آینه دار
در این نوع فتوسل یا چشم ایمنی گیرنده و فرستنده در یک پکیج و در یک سمت نصب می شوند.
در جهت مقابل یک آینه مخصوص قرار داده میشود که نور فرستنده را منعکس کرده و به گیرنده باز میگرداند،
و بدین شکل ارتباط فرستنده و گیرنده برقرار می شود.
نقطه ضعف این نوع فتوسل ها تنظیم دشوار در هنگام نصب بر روی درب اتوماتیک و طول برد کوتاه نسبت به سایر انواع چشم ایمنی می باشد.
بیشترین موارد مصرف این چشمی برای راهبند اتوماتیک است زیرا سیم کشی در طرف دیگر راهبند سخت بوده و نیاز به کندن زمین دارد.
بنابراین با استفاده از این چشمی اینه کوچک و مخصوصی را در طرف دیگر قرار داده و ان را با چشمی اصلی تنظیم میکنیم.
لوپ دیتکتور(Loop detector) چیست؟ و نصب ان چگونه است؟
دربرخی ازاماکن همانند خروجی شهرکها، بدلیل عدم نیاز به کنترل وسایل نقلیه خروجی میتوان از Loop detector استفاده نمود.
برای مثال مکانهایی که برای وروداز آنتن بردبلند استفاده میکنندمیتوانند برای خروج ازاین وسیله استفاده کنندتا درهزینه ها صرفه جویی شود.
ازاین دستگاه بیشتربرای کنترل راهبند اتوماتیک پارکینگ استفاده میشود.
استفاده از Loop detector بسیارساده وکاربردی است.
درواقع لوپ دیتکتور یه نوع رله میباشدکه باتحریک شدن عمل کرده وفرمانی به راهبند ویا هر نوع درب اتوماتیک دیگری میدهد.
قسمت تحریک کننده لوپ یک سیم پیچ میباشد که باید آنرا به روش درست در سطح زمین کارگذاشت.
این سیم پیچ فلز خودروی بالاسر خودرا حس کرده وبه لوپ دیتکتور و درنهایت راهبند اتوماتیک پارکینگ فرمان بازشو میدهد.
درابتدا نیاز به ایجادیک شکاف باپهنایی حدود ۴۰mm وعمقی بین ۳۰mm تا ۵۰mm بشکل یک مربع یامستطیل، برروی سطح زمین است.
پس از آماده سازی شکاف، بایدحلقه ای بااستفاده ازسیم مسی عایق دار ایجاد نمود.
تعداد دورحلقه باتوجه به مساحت شکاف ایجادشده متفاوت خواهدبود.
بعنوان مثال برای مساحت ۱۰متر ۲دور حلقه مناسب است.
توجه داشته باشیدکه درهنگام درست کردن حلقه باید چندمتر سیم ازابتدای شروع حلقه اضافه تر درنظر گرفته شود،
ودر انتهای پیچیدن حلقه نیزیه همین صورت. دوسر اضافی حلقه که درنظر گرفته شده بایدبه اندازه ای باشد تابه مکانی که Loop detector نصب شده برسد
وبتوان آنرا به محل مشخص شده Loopروی Loop detectorوصل کرد.
این سیم تارسیدن به Loop detector بایدبهم تابیده شوند سپس به آن وصل شود.
بعضی ازراهبندهای اتوماتیک را میتوان از طریق کامپیوتر کنترل کردو آنرا بالا و پایین نمود.
برای این منظور برد کنترل راهبند شما با ید این قابلیت را داشته باشد که به ان پورت RS485 میگویند.
جهت برقراری ارتباط بین برد کنترل راهبند اتوماتیک پارکینگ و کامپیوتر شما نیاز به یک مبدل RS485 به RS232 دارید و به دلیل عدم وجود پورت RS232 در اکثر کامپیوتر های امروزی به مبدل این پورت به USB هم نیاز پیدا میکنید.
ابتدا مبدل RS232 را با سه رشته سیم به قسمت RS485 برد کنترل راهبند متصل نمایید سپس با کابل مبدل RS232 به USB ارتباط بین برد کنترل و کامپیوتر را برقرار نمایید.
بااجرای یک نرم افزارساده وDemo و وارد کردن شماره پورت سریال کامپیوتربه نرم افزار میتوانید کنترل راهبند راانجام دهید.
برای پیدا کردن شماره پورت ( (Comوارد computer management شده و در قسمت device manager گزینه Port (com&LPT) را مشاهده کرده
و آنرا در قسمت Demo نرم افزار قراردهید.
گزینه open را بزنید تاارتباط با راهبند اتوماتیک برقرارشود.
روش نصب کلید دستی راهبند اتوماتیک پارکینگ:
برد کنترل راهبندهای اتوماتیک برای نصب کلیددستی معمولا دارای کانکتور com ،open، close ،stop میباشند.
درحالت عادی که کلید دستی نصب نشده باید کانکتور com و stop توسط تکه سیمی کوتاه بهم جامپر باشند.
در غیراین صورت راهبند حرکت نخواهد کرد.
برای استفاده ازکلید دستی سه حالته برای بالا و پایین واستاپ کردن راهبند:
بایداز هرکلید یک سیم را باهم مشترک کرده و به قسمتcom بردکنترل راهبند ببندید.
برای بالابردن راهبند بایداز کلید نرمال open یا همان No استفاده کنید.
وسر دیگر کلیدرا به قسمت Open بردکنترل نصب کنید،
برای پایین اوردن هم سر دیگر کلید را به close در بردکنترل نصب نمایید.
برای اتصال استاپ باید از کلید نرمال Close یا Nc استفاده کنید،
و سردیگرکلیدرا بهStop دربردکنترل متصل نماییدتا به محض فشردن کلیدCom وStop از هم جداشده و راهبند توقف کند.
در صورت نصب کلید Stop حتما جامپر روی بردکنترل که بالاتر توضیح دادیم را بردارید،
در غیراین صورت استاپ عمل نخواهد کرد.
برای اسفاده از یک کلید برای انجام هرسه عمل:
باید حتما نرمال open باشد و دوسر آن را به Com وpush ویا Step درمدار فرمان متصل نمایید.
در این حالت بازدن کلید بازوی راهبند بالا آمده و با تکرار همان کلید پایین می آید
و اگر در هنگام پایین آمدن زده شود بازو متوقف شده و رو به بالا برمیگردد.
سلام وقت بخیر مطالب را مطالعه کردم و یک مدل از راهبند ها را انتخاب کردم امکان داره غیر حضوری خریداری کنم؟
سلام خانم محمدی. وقت بخیر. بله حتما.
جهت اطلاعات بیشتر و خرید محصولات از طریق شماره های موجود در سایت با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.
سلام خانم محمدی. وقت بخیر. بله.
جهت اطلاعات بیشتر و خرید محصولات از طریق شماره های موجود در سایت با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.